Sunday, July 1, 2007

جدو يا رمسيس





جدو يا رمسيس



لسه سؤالى جوه منى تعيس..





أكيد و انت رايح مقرك الجديد



كنت بتهرب يا جدو من السكة الحديد..





عشان حديدها كفن..عشان شريطها حضن



أشلاء ولادك و دمهم سايح..



شفت الفضايح؟ فين انت رايح؟





للهرم؟ اللى ما شفته و انا اللى عمرى عقود؟



حق شوفته للى بس يعبر له الحدود ..



أما أحفاد البناة ملهمش غير ممنوع= مطرود



جت على دى؟ما هو فى العالم كله مبقالهمش وجود..



***



جدو يا رمسيس



شفت أطنان البشر حولك بتضحك فى بلاهة؟



خارجين كما اللى نادتهم النداهة!



اللى خرج جابه حنينه للحجر اللى انتشر فى خلايا دمه



و انتصر على نخوته..



على انتماءه لأمته..



ساب أهله يتقتلوا و خارج ينظرك..



مش برضو عنده حق؟دانت كنت عظيم أوى.. ما أكبرك!





بتقوللى ايه؟ يا صدمتى و صدمتك!



اللى خرج مش كل غرضه رؤيتك؟



خرج عشان تطوله شاشة ماللى بتنقل زفتك؟



شفت الهيافة؟ مش ليا حق بذمتك؟



تعرف يا جدو،



الموسيقى اللى مصاحبة نقلتك مش من عمل ولادك-إنما مستوردة..



و الأجهزة اللى حاضنة جثتك مستوردة..



حتى أفكارنا ..مش من عقولنا مولدة..مستوردة...



***



تعرف يا جدو؟



احتفالك الوحيد اللى جه من كام سنين..



عشنا جيل من بعد جيل نستنى فرحة كبيرة زى فرحتك..



تمثال حجر لكن ماشفت فى رقتك..



قلبك بياكلك عالهرم-اللى بتاكله عوامل التعرية- و برضو شوقه لطلتك..



بتفتته -بدال الذرة ألف-محبتك



***



نقلوك يا جدو بلا ذنوب..



نقلك يا جدو تعسفى..



7 الآف سنة مبتلى و مش مكتفى؟



مش كنت مالأول تقدم استقالتك



قبل ما- زى اللى قالوا الحق فى بلدنا- تتنفى؟



طب ليه نفوك و انتا حجر و بلوتك انك مشاهد؟



يمكن عشان عاللى بيحصل شاهد؟؟



***



ما تخافش يا جدى فى يوم من وحدتك..



عادة ولادك انهم ..



مطرح ما يرسى اللى مالك أمرهم يرسوا معاه..



يعنى ميدان رمسيس هيتنقل الهرم..



و أكيد أكيد هينقلوا السكة الحديد وراه!!

25/8/2006
مع نقل التمثال

6 comments:

Unknown said...

يااااااااااااااااااااااااااااااااه
أخيرا افرجتي عنها دي حسستني انها وثيقة سريه كنت خايفة يتفرج عنها بعد 90 سنه ...... ميرسي يا قطة .....
و أكيد تجنننن
و ربنا مع جدو وياخد السكة الحديد

فتاة عشوائية said...

بجد حقيقى من أجمد كتباتك يا شيكو
-------------
الجملة ديه محتاجة تتظبط

الموسيقى اللى مصاحبة نقلتك مش من عمل ولادك-إنما مستوردة..
و الأجهزة اللى حاضنة جثتك مستوردة..
حتى أفكارنا مش من عقولنا مولدة..مستوردة...
-------------------------
تعرف يا جدو؟
احتفالك الوحيد اللى جه من كام سنين..
عشنا جيل بعد جيل نستنى فرحة كبيرة زى فرحتك..

------------------
الجزء ده بدعة جميل جدا
نقلوك يا جدو بلا ذنوب..
نقلك يا جدو تعسفى........لحد
الآخر
-------------
أنا سعيدة إنك أفرجتى عن كتاباتك أخيرا
مبروك

اسكندراني في الغربة said...

و لية مسألتهوش اية الي سكتة على كل دة
و لية معترضش لما نقلوة اول مرة
و لية مقلش لأ في المرة التانية
و لية احفادة طلعين زية حجر رخام مبيكلموش
و لو هو معتمد على بطولاتة و امجادة
احنا عملنا اية؟

شفت أطنان البشر حولك بتضحك فى بلاهة؟
خارجين كما اللى نادتهم النداهة

اعتقد دة رأيك أيضا بس مكسوفة من جدو
و يا رب حالة الابداع الجامدة دي تستمر
وربنا يستر

ما أنا عايف طبعا !! said...

يعنى رمسيس أفندى مستنى لما يتنقل بقرار إزالة
!!!
انا بصراحة كنت متخيل أنه هيشمى ويسيب الميدان من غير ما حد يمشية

واضح جدا أن رمسيس كان تلم جدا

والبلاطة فن من أيام القدماء

ما أنا عايف طبعا !! said...

معلهش نسيت تحت ضغط جمال الموضوع ورغبتى فى الكلام

أنى أقول أنه موضوع شيق قوى
فكرة جامدة جدا
بس انا متفق مع الأخت جنية انه محتاج شوية تظبيط

وشكرا على النفخ العقلى اللذيذ

Unknown said...

ياسمين:
شكرا

جنية : ميرسى
..........
بصراحة انا شايفاها مزبوطة يمكن عشان الالقاء ليه دور لا يمكن تجاهله فى ضبط الايقاع و ليس الوزن، الشعر لا يُقرأ فقط :)
...........
دى بقى انا معاكى فى انها مش موزونة و لا متزبطة لأنها محذوف منها و انا بنزلها عالبلوج فمكنش قرارى سليم و فى طريقها للتزبيط
................
ما بلاش بدعة دى لنتسحل !
..........
شكرا يا جنية عقبال النشر الحقيقى بقى(قريب اوى)
.............
الله يبارك فيكى



اسكندرانى:
أصله حجر يا عينى، أما عن حتة أحفاده الحجر دى بالتحديد انا كاتبه كتير ، استنى اللى جاى..
احنا اللى كتبنا على التماثيل!!
أنا طبعاً بموت فى رمسيس - و جدودى-بس كنت بعظمه من و هو فى الميدان و ما استنيتش لما ينقلوه عشان استهبل و اطلع فى الكاميرا بمثل انى بحبه:)


مانت عايف:
لو كان يقدر كان مشى-متظلمهوش
شكرا على المتابعة مع انك عايف طبعا!
التزبيط تحت التخطيط:)


الجميع: شكر ا اوى أنا فى أشد الحاجة لآرائكوا و انا ديمقراطية يعنى اللى هيقول حاجة مش عجبانى هشرحوا!