Tuesday, September 4, 2007

صلاة ايزيس

لأننى الأولى و الأخيرة

لأننى المبجلة والمحتقرة

الزوجة والعذراء

الأم والابنة

لأننى ذراعى أمى

لأننى العاقر ولأن أولادى لا يحصون

لأننى الزوجة و العزباء

لأننى العزاء فى الآم الولادة

لأننى الزوجة والزوج

ولأن رجلى هو الذى خلقنى

لأننى أم أبى

لأننى أخت زوجى

ولأن زوجى هو ابنى الذى تخليت عنه

لأننى كل ذلك

قدموا لى الاحترام على الدوام

فأنا الفاجرة و أنا المرأة النبيلة ...

نشيد من إيزيس , القرن الثالث الميلادى أو الرابع , اكتشف فى نجع حمادى

من (11 دقيقة -باولو كويليو)

8 comments:

اسكندراني في الغربة said...

كامل احترامي و تقديري سيدتي المبجلة






بس هو كان القرن الثالث الميلادي ولا قبل الميلاد؟؟

محمد مصطفى said...

حلو البوست ده

محمد مصطفى said...

انا مع اسكندراني طبعا
بديهي انه قبل الميلاد

فتاة عشوائية said...

قدموا لى الاحترام على الدوام

فأنا الفاجرة و أنا المرأة النبيلة ...

لو كانت هذه صلاتى لأضفت فأنا أنا دون إضافات
قدموا لى الاحترام رغم كل تناقضاتى

اسكندراني في الغربة said...

مع انك مبتروديش على حد
بس مش مشكلة
كل سنة و انتي طيبة و رمضان كريم

Unknown said...

اسكندرانى:
...
جار التصحيح

مادو:
مرسيخ
مادو تانى:
ماشى

داء..الخ:
انا كنت سأختمها لأنى أنا أنا و هذا أكثر من كافٍ:)

اسكندرانى:
كل شوية و انت احسن من اللى قبليهم و اقل غربة و اغترابا..و انا كمان..

alzaher said...

حين يقتبس باولو كويلهو صاحب "ساحر الصحراء" من التراث المصري القديم فلا أقل من "نشيد موتى" جديد
:)

ياسمين الشاذلي said...

بصراحة انا عايزة اعلق علي كل بوستاتك بس اخترت دي لاني بحب ايزيس
كامل احترامي ايتها المرأة النبيلة